خبر بد برای لانچیا

فیات‌کرایسلر تولید خودرو‌های کوچک در ایتالیا را متوقف می‌کند

گروه خودروسازی فیات‌کرایسلر، برنامه راهبردی پیش روی خود در بازه 2018 تا 2022 را اعلام کرد. این برنامه توسط قائم مقام و مدیر اجرایی این کمپانی در اول ژوئن 2018 در شهر Balocco  اعلام شد. انتظار می‌رود که تولید دو مدل هیبریدی از آلفارومئو به زودی با چراغ سبز سرجیو مارکیونه، آغاز شود. اما گویا مشکلاتی هم در رابطه با این برنامه جدید وجود دارد!

بلومبرگ دریافته است که مارکیونه در حال جابجایی برنامه‌های تولید این خودروساز در خاک ایتالیا است که به قطع شدن اختصاص بودجه به تولید دو مدل پونتو و میتو و افزایش تیراژ تولید محصولات بزرگ‌تر می‌انجامد. به نقل از مدیران این مجموعه، با این برنامه جدید، تولید محصولاتی که مطابق با سلیقه مشتریان باشند، افزایش می‌یابد. همچنین از تجهیزات خطوط تولید متعلق به محصولات از رده خارج، برای افزایش سرعت تولید شاسی‌بلند‌های جیپ و مازراتی استفاده خواهد.

اگر از این خبر متعجب شده‌اید، باید بدانید که این یک نقشه جدید برای فیات‌کرایسلر نیست. اگر به یاد داشته باشید، چندی پیش قرارداد تولید دوج دارت و کرایسلر 200 هم در ایالات متحده فسخ شد تا فضا و پتانسیل بیشتری برای تولید SUV‌ها و تراک‌ها ایجاد شود. فورد نیز اخیرا شاهکاری مشابه با فیات‌کرایسلر را به بار آورده است. به گونه‌ای که در سبد محصولات آینده این آمریکایی، تنها دو خودرو سواری شهری باقی خواهند ماند. با این حال اگر به اروپا برگردیم، می‌توان ریشه این تصمیم فیات‌کرایسلر را در انتقال خط تولید مدل پاندا به کشور لهستان جستجو کرد. تولید پونتو تا اواخر 2018 در ملفی در حالی پایان می‌یابد که از سوی دیگر، تولید آلفارومئو میتو در میرافیوری نیز به جهت جایگزینی با خط مونتاژ یک SUV از برند مازراتی، متوقف می‌شود. انتقال خط پاندا به لهستان، در جهت برپا کردن خط تولید کراس‌اوور کوچک جدید جیپ منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به در پیش گرفتن این استراتژی در آمریکا، نمی‌توان اروپا را به جهت اجرای چنین تصمیمات یک شبه‌ای سرزنش کرد.

بنا به ادعای بلومبرگ، این استراتژی می‌تواند به مرگ زود هنگام خودرو‌های کوچک با پیشرانه دیزل در اروپا منجر شود. در حقیقت موتور‌های الکتریکی و هیبریدی جایگزین قطعی دیزل‌ها خواهند بود، اما با تمام صحبت‌های انجام‌شده، سرنوشت برندی چون لانچیا چه می‌شود؟ در حال حاضر حیات نیمه جان این برند به تولید مدل اپسیلون آن هم تنها در یک نقطه از جهان، یعنی تایچی لهستان، وابسته است. تایچی، شهری خوش آب و هوا در لهستان است که فیات‌کرایسلر به موازات لانچیا، فیات 500 را هم در این سایت به تولید می‌رساند. اپسیلون تا پایان 2018، به انتهای چرخه تولید خود می‌رسد. دست کم می‌توان گفت که این پایان برای برند پر افتخاری چون لانچیا، پایانی غم‌انگیز است.

چند سال پیش در نمایشگاه بین المللی اتومبیل ژنو، مارکیونه با تیپ و لباس همیشگی‌اش در بین رسانه‌ها حاضر شد و اعلام کرد: «ما از جاه طلبی‌هایمان برای لانچیا دست کشیدیم. بازار روی خوشی به ما نشان نداد و بدانید که دیگر خودرویی چون لانچیا در جهان متولد نخواهد شد.» در حقیقت اکنون می‌توان سرنوشت لانچیا را به دو شکل پیش بینی کرد؛ یا فیات‌کرایسلر برای نجات آن فکری اساسی می‌کند و یا نام و نشان این برند برای همیشه از روی زمین محو خواهد شد.

نظر دهید