شبکه‌های اجتماعی

تصاویر رسمی سئات لئون 2020 منتشر شد
Automobile Farsi - 2020 Seat Leon

تداوم یک موفقیت

سئات، خودروساز اسپانیایی، با انتشار رسمی تصاویر نسل چهارم لئون از رونمایی آن در ماه مارس در نمایشگاه ژنو 2020 خبر می‌دهد. اتومبیلی که بر اساس پلتفرم MQB فولکس‌واگن توسعه یافته و از فناوری‌های جالب توجه‌ای در کلاس خود سود می‌برد. نسل‌های پیشین لئون توانسته بودند به آمار فروش موفقیت‌آمیزی دست ‌یابند و سئات با به روز رسانی این محصول خود در صدد تکرار این موفقیت‌ها است.


طراحی نسل چهارم لئون
سئات لئون 2020 با بهره‌گیری از زبان طراحی جدید این شرکت طراحی شده و قسمت جلویی آن بیش از پیش به ما یادآور می‌شود که فرزند کدام خانواده است. نشانه‌های ظاهری مشترکی بین این اتومبیل و محصولات آئودی دیده می‌شود. اگر چه طراحی لئون جدید با نگاهی به آینده انجام شده، اما به پیشینان خود نیز وفادار است.
    شیشه جلوی لئون با زاویه کم‌تری طراحی شده و فاصله راننده از آن نیز کم‌تر شده است. این موضوع در بهبود میدان دید راننده و تسلط وی بر محیط موثر خواهد بود. در میان تغییرات ظاهری این اتومبیل چراغ‌های عقب جدید آن است که بیش از همه جلب توجه می‌کند. چراغ‌های عقب لئون به وسیله نواری از چراغ به یکدیگر وصل شده‌اند و دیگر خبری از چراغ خطر سوم جداگانه نیست.
    در مجموع طراحی سئات لئون 2020 را می‌توان محافظه‌کارانه دانست. خبری از خطوط غریب و فرم‌های عجیب نیست، اما ظاهر مدرن و کاملا به‌روزی را ارائه می‌کند.


پیشرانه‌ها و مشخصات فنی لئون جدید
چهار پیشرانه بنزینی برای نسل چهارم سئات لئون در نظر گرفته شده است که دو نمونه از آن‌ها امکان مجهز شدن به سامانه هیبریدی 48 ولتی را دارند. گستره متنوع پیشرانه‌های این اتومبیل با یک نمونه سه سیلندر 1.0 لیتری با قدرت 109 اسب بخار است. این پیشرانه با جعبه‌دنده دستی و یا در نمونه هیبریدی با جعبه‌دنده خودکار DSG هماهنگ می‌شود. پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری هم در لیست موجود است که در دو مدل 129 و 148 اسب بخاری عرضه می‌شود. دومی را می‌توانید با گیربکس خودکار و سیستم هیبرید 48 ولتی هم انتخاب کنید. یک پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری با 187 اسب بخار قدرت نیز قابل انتخاب خواهد بود که فقط با جعبه‌دنده خودکار دو کلاچه عرضه می‌شود.
    برگ برنده لئون جدید یک نسخه هیبریدی از آن است که با اسم eHybrid شناخته می‌شود. این مدل از یک پیشرانه 1.4 لیتری مجهز به توربوشارژر همراه با گیربکس اتوماتیک DSG و یک الکتروموتور نیرو می‌گیرد که قدرت آن را در مجموع به 201 اسب بخار می‌رساند. هنوز مجموع گشتاور آن اعلام نشده است. به لطف مجموعه باتری‌های 13 کیلووات‌ساعتی که ظرف سه ساعت شارژ می‌شود، این لئون هیبریدی می‌تواند مسافتی بیش از 60 کیلومتر را در حالت تمام‌الکتریکی و بدون استفاده از پیشرانه بنزینی بپیماید.


امکانات و فناوری‌های لئون 2020
با اینکه سئات برندی متوسط و تا حدودی اقتصادی محسوب می‌شود نسل جدید محصولاتش را با فهرستی بلندی از فناوری‌های نوین و سامانه‌های مختلف ایمنی و رفاهی تجهیز می‌کند. سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی قابل انتخاب در سئات لئون جدید از فولکس‌واگن گلف گرفته شده‌اند و با نمونه‌های عرضه شده در اشکودا اکتاویا مشترک‌اند. برای سرنشینان صندلی‌های عقب علاوه بر افزایش فاصله محورها که منجر به افزایش فضای پای آن شده، سیستم تهویه مطبوع سه منطقه‌ای و یک جفت درگاه USB-C نیز تعبیه شده است.
    سئات لئون 2020 از امکاناتی نظیر تشخیص فرامین صوتی و صفحه‌نمایش لمسی 10 اینچی سود می‌برد. سیستم هشدار نقاط کور، کروز کنترل تطبیقی، تابلو خوان و سیستم کمکی حفظ خط از سایر فناوری‌هایی است که لئون جدید به آن‌ها مجهز شده است.


سئات لئون و بازار ایران
پس از به دست آمدن برجام، خودروسازان بزرگ و معتبر دنیا فعالیت‌های خود را در بازار ایران از سر گرفته بودند و تعدادی هم یا برای اولین بار یا بعد از غیبتی بسیار طولانی دوباره وارد ایران می‌شدند. سئات اسپانیا یکی از همین شرکت‌ها بود که در پاییز 1395 موفق شد به طور محدود تعدادی لئون پنج در نیز در بازار ایران به فروش برساند. در آن زمان لئون توانست با کیفیت ساخت معقول، پیشرانه پرشتاب، ترمز و فرمان‌پذیری دقیق و سطح رضایت‌بخشی از امکانات توجه بسیاری را به خود جلب کند. خودرویی که حضور مدوامش در بازار می‌توانست باعث تعریف استانداردهای تازه‌ای در بازار ایران شود. اما شرایط به گونه‌ای تغییر کرد که سئات، مانند همه برندهای معتبر، بازار ایران را ترک کرد. سیاست‌های ارزی سوال‌برانگیز دولت و پس از آن خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها باعث شده تا امروز بازار خودروی ایران در وضعیت بسیار بدی قرار بگیرد. اگر موانع یاد شده وجود نداشت و سیاست‌های درستی در پیش گرفته شده بود، امروز در ایران می‌توانستیم در کنار سایر اتومبیل‌های ایمن، زیبا و مجهز روز دنیا، پذیرای نسل چهارم سئات لئون باشیم.

 

نظر دهید


در همین زمینه