شبکه‌های اجتماعی

سری3 هنوز هم یک باواریایی است

نقد طراحی نسل هفتم ب‌ام‌و سری3

پس از معرفی نسل جدید ب‌ام‌ سری3 در نمایشگاه پاریس، حواشی زیادی پیرامون طراحی بخش بیرونی این اتومبیل در فضای مجازی شکل گرفت و عده‌ای از فعالان رسانه‌ها و همچنین علاقه‌مندان به صنعت خودرو اقدام به اظهار نظر در باره طراحی سری3 جدید کردند. که البته بخشی از این نظرات را می‌توان مبتنی بر سلیقه شخصی دانست. در همین راستا، مجبه اینترنتی «اتومبیل فارسی» اقدام به انتشار نقد کارشناسانه آقای «علیرضا محمدزاده» یکی از طراحان صنعتی کشور کرد تا نقدی دقیق‌تر و به دور از سلیقه شخصی پیرامون طراحی سری3 جدید در اخیتار همگان قرار گیرد. 

 

نقد طراحی نسل جدید ب‌ام‌و سری3

معرفی نسل جدید ب‌ام‌و سری3 در نمایشگاه پاریس به عنوان خودرویی که در کلاس خود به نوعی الگو و معیار برای دیگر رقبای هم کلاس خود محسوب می‌شود با موجی گسترده از نظرات مثبت و منفی همراه شد.
بسیاری از منتقدین ،طراحی نسل جدید ب‌ام‌و سری سه را فاقد نوآوری‌های مورد انتظار می‌دانند و شباهت‌های موجود در جزئیات طراحی آن با محصولات لکسوس و پژو (در طراحی چراغ‌های عقب و جلو) را به عنوان نکات منفی طرح جدید عنوان می‌کنند.
از سوی دیگر برخی نفوذ سبک نوین طراحی ب‌ام‌و در سری3 جدید را یک پوست اندازی کامل برای این خودرو توصیف کرده و انتقادات را رد می‌کنند.
بی شک سری3 جدید با توجه‌ به رشد کلی ابعاد بدنه،  اندکی از کاراکتر و شخصیت اسپرت ذاتی خود فاصله گرفته، هرچند این تضاد با نسل قبل به تناسباتی پخته تر و پُز و نشست بصری بهتر خودرو کمک شایانی نموده است.
ب‌ام‌و در توصیف طراحی نسل جدید سری سه آنرا پیکره ای با سبک  clean design  عنوان می‌کند، یعنی استایلی فاقد پیچیدگی‌های فرمی زیاد و ترکیبی از سطوح و حجم پردازیه‌ای صریح یا اصطلاحا شُسته رُفته!   ضمن این که این سادگی به کاهش ارزش‌های تناسباتی ظاهری خودرو منجر‌نشده است.
اما یکی‌از اتفاقات خاص در سری سه جدید تغییر فرم گرافیکی لَچَکی شیشه عقب خودرو است، که ب‌ام‌و آن را  Hofmeister Kink می‌نامد که در نسل جدید فرمی چند ضلعی به خود گرفته است و به نوعی یک ساختار شکنی در جزئیات مهم و شاخص طراحی ب‌ام‌و محسوب می‌شود.
طراحی فضای داخلی کابین‌ و داشبورد‌ این اتومبیل نیز با رویکردی اصطلاحا ساده، مدرن و خلوت روبرو هستیم که در کنسول میانی بخش اعظمی از کلیدها جای خود را به یک نمایشگر داده‌اند.
در یک نگاه کلی و علی رغم تمامی انتقاداتی که به طراحی نسل جدید سری3 شده است، می‌توان آن را همچنان یک‌ باواریایی جذاب و خوش استایل دانست هر چند به نظر می‌رسد دوران استایل‌های طلایی، طراحی‌ها و فرم‌های بدیع در ب‌ام‌و همانند رقیب اشتوتگارتی‌اش، مرسدس بنز، رو به افول گذاشته است و این نکته‌ای است که‌ بسیاری از کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه