شبکه‌های اجتماعی

کابوس بی‌پایان دیزلی‌ها

مرسدس‌بنز در آستانه جریمه‌ای سنگین

 سال گذشته مرسدس‌بنز فراخوان بزرگی برای حدود 3 میلیون ون ویتو دیزلی در سراسر اروپا صادر کرد. هدف مرسدس از برگزاری این کمپین، بررسی تمام خودروهای دیزلی ویتو به منظور کشف احتمالی موارد تقلب مشابه دیزل‌گیت فولکس‌واگن بود. به گفته این شرکت هزینه این بررسی برای مرسدس‌بنز حدود 255 میلیون دلار بوده ولی برای مالکین این خودروها هزینه‌ای در بر نداشته است. دستور انجام این فراخوان بزرگ توسط سازمان فدرال حمل و نقل موتوری آلمان که به اختصار KBA خوانده می‌شود، به خودروساز آلمانی داده شده بود. اکنون به نظر می‌رسد مرسدس‌بنز با دردسر تازه‌ای رو به رو خواهد شد چرا که KBA اعلام کرده حداقل 5 دستگاه غیرمجاز و خلاف مقررات در پیشرانه‌های دیزلی این شرکت یافته است.

این اطلاعات توسط یک روزنامه آلمانی به نام بیلد ام زونتگ منتشر شده که بیان می‌کند در تحقیقاتی KBA از خودروهای دیزلی بنز 5 دستگاه کنترل غیرقانونی در پیشرانه‌های یورو 6 دیزلی بنز شناسایی شده است. بر اساس این گزارش تعداد خودروهایی که شامل این تخلف می‌شوند در مجموع حداقل به یک میلیون دستگاه می‌رسد. تا کنون دایملر در مورد این موضوع هیچ پاسخ یا بیانیه‌ای منتشر نکرده است.
مدیرعامل دایملر، دیتر سچه امروز با وزیر حمل و نقل آلمان یعنی آندریاس شویر ملاقات  و در خصوص مساله جدید دیزلی مرسدس و تصمیمات بعدی گفتگو خواهد کرد.
KBA بر این باور است که پیشرانه‌های دیزلی یورو 6 دایملر بیش از مقداری که به صورت رسمی اعلام شده گازهای آلاینده تولید در هوا آزاد می‌کنند و نرم‌افزار کنترل سیستم اگزوز این خودروها دستکاری شده  است. مرسدس‌بنز از نیترات اوره برای خنثی سازی آلایندگی اکسید نیتروژن در سیستم اگزوز خودروهای دیزلی خود استفاده می‌کند.
در حال حاضر مرسدس‌بنز مدل‌های ویتو مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری دیزلی را در آلمان برای اصلاح نرم‌افزار و به روز رسانی سیستم‌های کنترل آلایندگی فراخوانده است. مرسدس‌بنز در تلاش است تا جلوی غیرقانونی خوانده شدن این نرم‌افزار را بگیرد. فراخوان دیگری که برای مرسدس به نظر می‌رسد اجتناب‌ناپذیر باشد، در بر گیرنده مدل‌های Cکلاس و Gکلاس دیزلی خواهد بود که احتمالا شامل بیش از 600,000 دستگاه می‌شود.  دردسرهای این خودروساز آلمان به همین‌جا ختم نمی‌شود، مرسدس بنز با جریمه‌ای سنگین نیز از سوی وزرات حمل و نقل این کشور رو به رو خواهد شد. اگر بنز در این پرونده مجرم شناخته شود به ازای هر خودرویی که در آن از این سیستم‌های تقلب استفاده شده باشد محکوم به پپرداخت 5,835 دلار می‌شود که با حسابی ساده در خواهیم یافت که قبض جریمه این شرکت حداقل برابر با 4.4 میلیارد دلار  خواهد بود.

نظر دهید


در همین زمینه