شبکه‌های اجتماعی

M4 آخرین ب‌ام‌و دنده دستی خواهد بود

در حاشیه نمایشگاه لس‌آنجلس مطرح شد

 یکی از رازهای بزرگی که در مورد نسخه M نسل جدید ب‌‌ام‌و سری 3 وجود دارد، این است که آیا این اسپرت محبوب آلمانی همچنان از یک گیربکس دستی به عنوان آپشن برخوردار خواهد بود یا تنها با جعبه‌دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش باید دست‌کم چند ماه باقی مانده تا معرفی نسخه جدید M3 را صبر کنیم، اما تا قبل از آن می‌توان به خبر تازه‌ای که ب‌ام‌و در مورد به کار بردن گیربکس دستی در  M4 منتشر کرده است امیدوار بود.

 

کلاوس فروهلیش  یکی از اعضای هیات مدیره ب‌ام‌و و سرپرست بخش توسعه این خودروساز آلمانی در حاشیه نمایشگاه لس‌آنجلس 2018 در گفت و گویی که با Road and Track انجام داده، در این باره می‌گوید: "اگر بخواهیم نگاهی صادقانه داشته باشیم به این موضوع پاسخ علمی و مهندسی این است که شما با یک جعبه دنده اتوماتیک و پدال‌های تعویض دنده بسیار سریع‌تر خواهید بود. این گیربکس‌ها بسیار دقیق و اسپرت هستند. به ویژه زمانی که در پیست نوربرگ‌رینگ هستید کنترل اتومبیل بهتر از زمانی خواهد بود که با یک دست فرمان را کنترل می‌کنید و دست دیگر مشغول تعویض دنده است. من فکر می‌کنم در نهایت جعبه‌دنده‌های دستی منسوخ خواهند شد، اما معتقدم ب‌ام‌و M4 باید سنگر گیربکس دستی باشد. بنابراین آخرین گیربکس دستی‌ که از رده خواهد شد، تا دیرترین زمان ممکن در یک ب‌ام‌و M4 خواهد بود. این نظر من است."


پرسشی که به دنبال این اظهارات مطرح می‌شود آن است که تا چه زمانی این نوع گیربکس در دسترس خواهد بود؟ هیچ کس پاسخ دقیقی برای آن ندارد، اما فروهلیش در این گفت و گو قول داد که یک گیربکس دستی در لیست آپشن‌های نسل بعدی ب‌ام‌و M4 وجود داشته باشد. نسلی از M4 که در مورد آن صحبت می‌کنیم به نظر می‌رسد تا ‌سال‌ 2027 یا 2028 تولید خواهد شد، که فروهلیش 58 ساله گفت: "در آن زمان پیرمردی خواهم بود." پس می‌توان به این نتیجه رسید که حداقل برای 10 سال دیگر می‌توان از وجود جعبه‌دنده دستی در ب‌ام‌و M4 مطمئن بود.


در کل ب‌ام‌و برای حذف کامل جعبه‌دنده‌های دستی و دو کلاچه در آینده برنامه ریزی می‌کند چرا که برای یک خودروساز با در نظر گرفتن تولید و ارائه مجموعه گیربکس و پیشرانه مشخص و ساده‌، بسیار ارزان‌تر و راحت‌تر خواهد بود، اما اتومبیل‌های جدید روز به روز قدرت‌مندتر می‌شوند و تولید گیربکس‌های دستی که مناسب گشتاورهای بالای پیشرانه‌های مجهز به توربوشارژر باشند در تیراژ محدود به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد. به این ترتیب ب‌ام‌و سعی می‌کند تا حد ممکن زمان استفاده از جعبه‌دنده دستی کنونی خود را افزایش دهد، اما برای طراحی و توسعه نمونه‌ای جدید سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

نظر دهید


در همین زمینه