شبکه‌های اجتماعی

قانون جریمه سرعت متوسط اتومبیل از روسیه تا ایران
اتومبیل فارسی - خودرو پلیس در روسیه

روسیه قانون جریمه سرعت متوسط را لغو کرد

 

 

اواسط تیرماه بود که پلیس راهور اعلام کرد که ثبت سرعت متوسط خودروها ملاک رسیدن به مقصد است و اگر زودتر به مقصد برسند، توسط سامانه جریمه خواهند شد، این سامانه در راستای کاهش میزان جان باختگان جاده‌ای در کشور انجام شده اما جالب است بدانید به تازگی روسیه این قانون را لغو کرده و این را مغایر با قوانین تشخیص داده است.


ظاهرا جریمه‌ شدن خودروها بر اساس قوانین کسی را شگفت زده نمی‌کند، اما لغو یک قانون و حذف جریمه آن قطعا موجب شگفتی است. پس از گذشت تقریبا 7 سال از اجرای قانون جریمه سرعت متوسط جاده‌ای در روسیه با وجود این که منطقه تاتارستان به طور نمونه موفق شده طرح کنترل سرعت را در فواصل چند صد متر تا چند کیلومتر اجرا کند و موجب کاهش تصادفات جاده‌ای شود، حالا به نظر می‌رسد این جریمه‌ها لغو شده است و از این پس این قانون در روسیه اجرا نخواهد شد.


به طور رسمی، وزرات امورداخله روسیه اعلام کرده در این خصوص اظهار نظر نکرده است، اما خبرگزاری‌ها اعلام کردند بر اساس تحقیقات انجام شده دوربین‌های کنترل سرعت این قانون را دیگر در دستور کار ندارند و جریمه‌ای در این خصوص اعمال نمی‌شود.


محتمل‌ترین دلیل لغو جریمه سرعت ثابت در روسیه غیرقانونی بودن آن است، از این گذشته مفهومی به عنوان سرعت ثابت در قوانین راهنمایی و رانندگی به هیچ وجه بیان نشده است. بر اساس قانون روسیه، راننده فقط می‌تواند به دلیل تخلفی که در زمان معینی انجام داده است مانند تصویری که دوربین در لحظه از سرعت غیرمجاز خودرو ثبت کرده و نه برای مدتی طولانی‌تر جریمه شود.


اگرچه هنگام اعتراض به جریمه سرعت متوسط اتومبیل، دیوان عالی روسیه از پلیس راهنمایی و رانندگی این کشور حمایت کرد، اما قانونی بودن این نوع از جریمه از سوی بسیاری از وکلای این کشور زیر سوال برده شد.
نمایندگان دومای روسیه نیز برای حل تعارض حقوقی حتی سعی کردند در اصلاح قوانین اداری نیز لابی کرده که مسئولیت رانندگان را در حوزه سرعت ثابت نیز بیان کنند، اما با توجه به عدم تعیین دقیق جریمه و زمان آن، به نظر می‌رسد در نهایت این پلیس راهنمایی و رانندگی روسیه بوده که تصمیم گرفته اینگونه از جریمه خودرو را کنار بگذارد.


ظاهرا در ایران نیز صراحتا در این خصوص قانون دقیقی وجود ندارد و صرفا تخلف مربوط به تجاوز سرعت در زمان و لحظه‌ای مشخص است که به نظر می‌رسد این خلا قانونی وجود دارد. هرچند به نظر می‌رسد این نوع از جریمه به کاهش سرعت در طول مسیر و در نهایت کاهش آمار تصادفات موثر خواهد بود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه