بررسی طراحی پروتون X70

در گفتگو با سرپرست طراحی جیلی مطرح شد

 پروتون X70 نخستین اتومبیل SUV این خودروساز مالزیایی محسوب می‌شود که در حقیقت نسخه بومی‌سازی شده جیلی NL3 است. این اتومبیل برای عرضه در بازار مالزی از زیر دست طراحان جیلی و پروتون گذشته تا با  بهره‌گیری از المان‌ها و نشانه‌های فرهنگی و بومی مالزی تبدیل به گزینه‌ای مناسب شود. گای بورگوین رئیس بخش طراحی جیلی چین در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل کوالالامپور (KLIMS 18) درباره طراحی این شاسی‌بلند مالزیایی گفت و گو کرد.
بر اساس سخنان بورگوین فرآیند کار روی X70 بیش از یک سال پیش آغاز شده است. در این پروژه گای بورگوین و تیم طراحی همراهش با ازلن اوتمن سرپرست بخش طراحی در پروتون با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا به درک هر چه بهتر از مشتریان بازار مالزی برسند. فارغ از هماهنگ‌سازی نشانه‌های طراحی این خودرو با المان‌های بومی تغییرات دیگری در این خودرو رقم خورده است که می‌توان به عنوان مثال به تغییر جایگاه راننده از سمت چپ به سمت راست و به اصطلاح فرمان راست شدن آن اشاره کرد. تغییرات دیگری نیز در زمینه تنظیمات سیستم تعلیق و سیستم انتقال قدرت صورت گرفته  است.
جزییاتی که در این اتومبیل برای هماهنگ‌سازی آن با بازار مالزی به کار رفته است برای قابل شناسایی بودن با اغراق مورد استفاده قرار نگرفتند، اما با نزدیک شدن به این اتومبیل جزییات انحصاری آن برای بازار مالزی به خوبی نمایان می‌شود. یکی از نشانه‌های اصلی ظاهری این اتومبیل که در جلوپنجره آن قابل مشاهده است. طرح بافت‌مانند گسترده جلوپنجره پروتون X70 با الهام از هنر طراحی پارچه مالزی که با نام باتیک شناخته می‌شود و همچنین هنر حکاکی روی چوب در این کشور ایجاد شده است. این طرح تنها روی بدنه این پروتون قابل مشاهده نیست بلکه روی اسپیکرهای داخل کابین این اتومبیل نیز به کار رفته است.
کمان یکی از سلاح‌‌های سنتی مالزیایی است که در قدیم در این منطقه مورد استفاده قرار می‌گرفته است و فرم جلوپنجره پروتون X70 و حاشیه کرومی آن با الهام از این وسیله  شکل کمانی دارد. بورگوین با اشاره به ببر مالزی آن را به عنوان منبع الهامی مهم یاد می‌کند. نشان این نوع ببر در قسمت‌های مختلف خودرو قابل مشاهده است. بنابراین بدنه پروتون X70 که سایت پاولتن مالزی آن را عضلانی می‌خواند و چراغ‌های این اتومبیل را می‌توان به بدن و چشم ببر تشبیه کرد. افزون بر تغییرات ظاهری این پروتون سامانه تفریحات و سرگرمی آن به گونه توسعه یافته است تا سرویس‌های آن به خوبی در مالزی قابل استفاده باشند.
پروتون X70 در نسخه‌های Standard 2WD، Executive 2WD،  Executive AWD و Premuim 2WD برای بازار مالزی در نظر گرفته شده که در همه تیپ‌ها از یک پیشرانه 1.8 لیتری مجهز به توربوشارژر و سامانه تزریق مستقیم سوخت نیرو می‌گیرند. این پیشرانه 181 اسب بخار در 5500 دور و 285 نیوتن‌‌متر گشتاور در بازه 1700 تا 4400 دور در دقیقه تولید می‌کند. گیربکس این اتومبیل نیز از نوع خودکار 6 سرعته است.

AutomobileFa-Proton-X70-Design-disquss 1.webp AutomobileFa-Proton-X70-Design-disquss 3.webp AutomobileFa-Proton-X70-Design-disquss 4.webp

AutomobileFa-Proton-X70-Design-disquss 5.webp AutomobileFa-Proton-X70-Design-disquss 6.webp

نظر دهید