شبکه‌های اجتماعی

تغییرات اساسی برای داچیا از سال 2020
Automobile Farsi - Dacia Sandero 2020

نوسازی و عرضه مدل‌های جدید

از نزدیک به پانزده سال پیش برند رومانیایی داچیا که یکی از خودروسازهای موفق در عرصه تولید محصولات با قیمت پایین است و برخی تولیدات آن با برند رنو تجربه حضور در ایران را داشته است، همواره راه پیشرفت را طی کرده و به منظور تقویت این خط مشی، به دنبال گسترش دامنه محصولات، ارتقاء تکنولوژی و بهبود استایل با حفظ ویژگی قیمت مناسب است.
اگر شهر Pitesti را نمی شناسید بد نیست بدانید این شهر صنعتی واقع در رومانی، از سال 2004 تا کنون نقش حیاتی در زمین شطرنج رنو بازی می‌کند؛ شهری که بیش‌ترین محصولات داچیا در آن تولید می‌شوند. همه چیز با ایده لوگان از سال 2004 در بازار رومانی (و پس از یک سال در فرانسه) شروع شد، تا به امروز که نسل جدید دو مدل داستر و ساندرو در زمره پرفروش‌ترین محصولات داچیا در اروپا به شمار می‌روند، اما هنوز پتانسیل پیشرفت برای محصولات رومانیایی-فرانسوی برای حفظ بازار رقابتی از نظر قیمت وجود دارد. علاوه بر این با گذشت زمان و تولد مقررات سختگیرانه‌تر، دیگر بهینه‌سازی و توسعه پلت‌فرم‌های قدیمی، داچیا را راضی نمی‌کند، به هیمن دلیل ساندرو و لوگان بعدی احتمالا پلت فرم خود را وام‌دار نسل پنجم رنو کلیو خواهند بود، پلت‌فرم مورد بحث که با نام CMF-B شناخته شده، احتمالا در نسخه پایه به داچیا تحویل داده خواهد شد. CMF-B تاکنون در رنو کلیو نسل پنج، رنو کپچر نسل دو و نیسان جوک نسل دو مورد استفاده قرار گرفته است.
ساندرو احتمالا طیف گسترده‌تری از پیشرانه‌های فرانسوی را قرض کند، همچون مدل 3 سیلندر 1.0 SCe با میانگین قدرت 75 اسب بخار، و یا 1.0 TCe با توان 100 اسب بخار، هرچند بعید به نظر میرسد، اما در اخبار رنو-داچیا به تخصیص نسخه 1.3 لیتری TCe به همراه جعبه دنده دو کلاچه 7 سرعته EDC7 اشاره شده است. در بخش دیزل اما می‌توان انتظار حضور نسخه 1.5 لیتری BluedCi با توان 85 اسب بخار مجهز به سیستم کاتالیزوری حذف NOx (SCR) را داشت، که احتمالاً پیشرانه‌های قوی‌تر به ساندرو استپ‌وی تعلق خواهد گرفت. همچنین آپشن‌های بیش‌تر و بهتری برای مدل مذکور همچون سیستم‌های تهویه مطبوع خودکار، ورود بدون کلید و کنترل حرکت بین خطوط در نظر گرفته خواهد شد. در نتیجه باید منتظر یک ساندرو با قابلیت‌های حرکتی بیش‌تر و ایمنی بهتر باشیم. هنوز مشخص نیست که لوگان مدل 2021 مجهز به پیشرانه هیبرید خواهد بود یا نه، اما با وجود پلت‌فرم مورد استفاده در کلیو5، پتانسیل استفاده از پیشرانه هیبرید کلیو را نیز دارند.


Lodgy و Dokker
مدل جدید لوجی که برای نوامبر 2020 وعده داده شده است برخلاف لوگان و ساندرو از پلت‌فرم جدید بی بهره خواهد ماند، اما در عوض خط تولید آن حسابی مورد بازنگری و توسعه قرار خواهد گرفت چرا که قرار است روح SUV در کالبد آن دمیده بشود تا در کنار برادر بزرگ‌تر خود یعنی داستر میزبان هفت سرنشین باشد، کما اینکه در نسخه‌های حاضر لوجی که در رده MPVها قرار دارد، قابلیت سفارش نسخه هفت نفره وجود دارد. نکته آن که اما همچنان خبری از دیفرانسیل دوم نخواهد بود و مشتریان AWD باید به سراغ داستر بروند. در بخش خودروهای نیمه تجاری Dokker قرار دارد که به تازگی تصاویر تحت پوشش نسخه جدید آن با نشان رنو برای آماده سازی بازار آرژانتین دیده شده است. داکر همچون لوجی پلت‌فرم فعلی خود یعنی B0را حفظ خواهد کرد و داچیا به اعمال برخی بهینه‌سازی‌ها جهت سهولت بارگیری و افزایش کارایی این محصول پرداخته است و در بخش ظاهری شاهد تغییرات اندکی همچون در موتور برجسته تر و چراغ های کمی کوچک‌تر خواهیم بود.


تازه وارد‌های داچیا
در چند مصاحبه داچیا اعلام کرده است که به گسترش سبد محصولات خود فکر می کند برای مثال اشاره‌ای به کراس اوور کوچک کویید و یک مدل الکتریکی کوچک همچون City K-ZE که رنو به تازگی در بازار چین معرفی کرده، داشته است. موفقیت در مسیر تولید محصولات الکتریکی با حفظ قیمت رقابتی برای آینده این خودروساز و توسعه بازارهای هدفش حیاتی است. بر این اساس پیش بینی می‌شود برنامه‌هایی در نیمه سال 2022 برای مدلی بر پایه کویید با قیمتی حدود 6000 یورو وجود دارد، همچنین در صورت موافقت رنو برای انتقال محدود تکنولوژی مدل الکتریکی K-ZE به داچیا، می‌توان امیدوار بود اواخر سال 2022 شاهد نخستین محصول الکتریکی داچیا در محدوده قیمتی 10هزار یورو باشیم.

نظر دهید


در همین زمینه