شبکه‌های اجتماعی

چینی‌ها به دنبال ورود به پاکستان

با وجود کاهش ارزش روپیه

به نظر می‌رسد خودروسازان چینی بر خلاف همکاران ژاپنی، کره‌ای و اروپایی خود، تنها گروه از خودروسازان بزرگ هستند که کاهش ارزش روپیه روی آن‌ها تاثیر چندانی نگذاشته است. متخصصین معتقدند که هزینه واردات برای این شرکت‌ها بسیار سنگین تمام خواهد شد اما شرکت‌های چینی احتمالا مشکل قابل توجهی در این زمینه نخواهند داشت چون پاکستان خاضر است برای پیشرفت بازار خود، از یوآن یعنی ارز رسمی چین نیز استفاده کند.
شرکت‌ها و گروه‌های خودروساز زیادی در حال بررسی به بازار خودرویی پاکستان هستند و بعضی از آن‌ها، از همین الان فعالیت خودشان را شروع کرده‌اند. گسترش فعالیت‌ها در این بازار یکی از نتایج قانون توسعه صنعت خودروی پاکستان 21-2016 است که از طریق آن، امتیازها و ویژگی‌های منحصر به فردی به خودروسازان اعطا خواهد شد.
البته با توجه به سقوط آزاد روپیه پاکستانی در مقابله با دلار آمریکا، حتی با وجود این امتیازها هم ورود به بازار پاکستان همچنان برای بخش زیادی از خودروسازها یک چالش اساسی محسوب می‌شود. ارزش روپیه پاکستان در هفت ماه گذشته، بیش از 22 درصد کاهش یافته است.
یکی از مدیران شرکت‌های حاضر در این کشور که نخواست نامش فاش شود، گفته است: «با بی‌ارزش شدن روپیه، برندهای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. هر دو خودروهای CBU و CKD آن‌ها قطعا گران‌تر از گذشته تمام خواهد شد. علاوه بر این، واردات تجهیزات و دستگاه‌های مربوط به راه‌اندازی کارخانه‌های تولیدی آن‌ها نیز گران‌تر از آن چه که برنامه‌اش را داشتند خواهد بود.
همین فرد گفته که احتمال استفاده از یوآن به عنوان ارز ثانویه وجود دارد که در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، خودروسازهای چینی شانس زیادی برای تصاحب سهم قابل‌توجهی از بازار پاکستان دارند. ارزش تعاملات بین از دو کشور قرار است از 10 میلیارد به 20 میلیارد یوآن در 3 سال آینده افزایش یابد. این دو کشور در معامله‌های بین خودشان از روپیه و یوآن استفاده می‌کنند که هم وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش می‌دهند و هم اجازه انجام معامله‌های تجاری بیشتری را می‌دهد.
کیا، هیوندای و دیهان از کره جنوبی، رنو از فرانسه و نیسان ژاپنی علاقه زیادی به ورود به بازار پاکستان دارند. این شرکت‌ها به سه خودروساز ژاپنی حاضر در این کشور می‌پیوندند که در سال 2018، بیش از 216000 دستگاه فروخته‌اند و رشد سالیانه آن‌ها 17 درصد بوده است.
شرکت‌های چینی ژینبی، چانگان و JW فورلند نیز می‌خواهند فعالیت خود در پاکستان را شروع کنند و این کشور را به عنوان یک بازار درخشان و امیدوار برای توسعه می‌بینند.

نظر دهید


در همین زمینه