شبکه‌های اجتماعی

پویایی احساسی

داستان طراحی نسل جدید MG6

 شائو جینگفنگ (jingfeng) سخت‌ترین چالش‌ خود و تیم‌اش را پس از به دست آوردن مالکیت برند MG توسط گروه SAIC چین، ورود به روح بریتانیایی این برند می‌داند. در حالی که اولین نسلی که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد انتظارات را برآورده نکرد، با این حال سرطراح SAIC نسبت به موفقیت طرح جدید بسیار خوش‌بین است. MG6 آبان ماه گذشته در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش درآمد تا مشخص شود از همان طرح سدان نسل قبلی پیروی می‌کند، هرچند که حالا تناسبات باشکوه‌تری پیدا کرده است و در گونه‌ پلاگین هیبرید هم ارائه می‌شود؛ ضمن اینکه نمونه اس‌یووی و تمام‌ الکتریکی که بر پایه آن شکل گرفته باشد هم پس از مدت کوتاهی معرفی خواهند شد. 

خانواده MG6 اکنون زبان طراحی جدیدی را به نمایش می‌گذارد که با عنوان «دینامیسم احساسی» توصیف می‌شود و از المان‌های طراحی اروپایی بهره می‌برد که ریشه‌هایش را می‌توان در اولین و اصیل‌ترین نمونه‌های ام‌جی، یعنی MGA و MGB پیدا کرد. به قول آقای جینگفنگ «ما می‌خواهیم مشتریان‌مان احساس کنند که دارند یک خودرو بریتانیایی می‌رانند. بنابراین طرح پیشنهادی ما به شکلی بود که هم فرم پوزه رو به پایین نمونه کلاسیک MGB را داشت و هم طرح مرتفع فست‌بک که بخش دیگری از جذابیت نماد ام‌جی هستند. به بیان کوتاه، تمام ویژگی‌های اسپرتی و احساسات پویایی که در برند ام‌جی جمع شده‌اند.»
این ویژگی‌ها نقش اساسی در موفقیت خانواده محصولات ایفا خواهند کرد چرا که SAIC نه تنها MG6 را در چین به فروش خواهند رساند که آن را در تمام بازارها عرضه خواهد کرد چرا که ام‌جی حقیقتا برندی جهانی است و این روند با عرضه آن در انگلستان در پایان امسال و پس از آن در دیگر کشورهای اروپایی آغاز خواهد شد. به قول سرطراح شرکت: «سوال بزرگی که سه سال پیش وقتی می‌خواستیم پروژه MG6 را کلید بزنیم از خودمان پرسیدیم، این بود که چه چیزی یک خودرو را بریتانیایی می‌کند؟»
این پروژه با سرپرستی سرطراح خارجی شائو چانگشان (Changshan) و همکاری ژانگ خیائووانگ (Xiaowang) شکل گرفت و به گونه‌ای ادامه پیدا کرد تا بتواند شخصیت مستقل، هیجان و چابکی را در تمام زمینه‌ها به نمایش بگذارد یا به قول طراحان‌اش «هرچه که عصر هوش مصنوعی ایجاب می‌کند». طرح جلوپنجره برند افسانه‌ای‌‌اش را فخرفروشانه به نمایش می‌گذارد و خطوط چالاک و احساسی سرعت و قدرت را به شکلی اغواگرانه بیان می‌کنند. حجم‌پردازی‌های شهوانی نیز «ترکیبی از پویایی استایل اروپایی و عملگرایی مورد نیاز زندگی روزمره» را یک‌جا جمع کرده‌اند. ام‌جی دیگر یک کانورتیبل اسپرت نیست، بلکه کوپه-سدانی چهار در است که در شانگهای با نیم‌دوجین مدل‌های 1:4 و سه مدل در اندازه واقعی به نمایش درآمد.
فضای داخلی شاید بخشی بود که بیش از همه باعث ضعف نسل اول شد، اما حالا با دقت و تلاش‌های بسیار توسط لو یینگ (Ying) و خیا مین (Min) طراحی شده‌ است. آن‌ها محیطی راننده‌محور طراحی کرده‌اند تا او توسط داشبوردی احاطه شود که در آن به شکل گسترده از مانیتورهای تعاملی و کنسول‌ها استفاده شده است. بدین‌ترتیب احساسی از غوطه‌ور شدن در او به وجود می‌آید. به قول شائو: «این خودرویی بسیار جوان‌پسندتر برای کاربرهای جوان‌تر است. همان‌طور که ام‌جی عادت داشته این‌طور باشد.»

نظر دهید


در همین زمینه