شبکه‌های اجتماعی

با ژئومتری، برند جدید جیلی آشنا شوید

بررسی رقیب  چینی تسلا مدل 3

 این چی هست؟
"این" اتومبیلی الکتریکی است. جمله‌ای که با حرکت روزافزون خودروسازی به سمت اتومبیل‌های الکتریکی در سراسر دنیا، احتمالا آن را زیاد می‌شنوید. اتومبیل تازه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم به طور مشخص بر تولید نمونه‌هایی متمرکز است که از باتری‌های لیتیوم‌یونی نیرو می‌گیرند. این برند جدید مستقیما شرکت آمریکایی سازنده خودروهای الکتریکی را هدف قرار داده است. آن کنگوی، رئیس جیلی، در گفتگویی اعلام کرد که A مدل 3 را رقیب خود می‌داند.


منظورت تسلا است؟ این روزها همه به دنبال رقابت با آن هستند.
دقیقا. ثابت کردن این ایده جدید بزرگ‌ترین وظیفه‌ای بود که بر دوش تسلا قرار داشت؛ تغییر دادن نگرشی که نسبت به اتومبیل‌های الکتریکی وجود دارد و این که به دنیا نشان دهد اتومبیل‌های الکتریکی واقعا به کار می‌آیند. اکنون بسیاری این واقعیت را پذیرفته‌اند. حال که این زمینه ایجاد شده برند دیگری نیز وارد میدان شده است.


چه کسی آن‌ را تولید می‌کند؟
یک برند جدید به نام ژئومتری (Geometry) که زیر مجموعه خودروسازی جیلی قرار دارد که خود نیز زیر مجموعه هولدینگ جیلی است. خودروسازی جیلی حال برندهای لوتوس، پروتون، لینک‌اند‌کو و ژئومتری را در زیرمجموعه خود جای داده است.
ژئومتری برندی جدید از یک تولید کننده عظیم خودرو در چین است که تنها بر تولید محصولات الکتریکی متمرکز است و یکی از ویژگی‌هایش نیز ارزان بودن است که گفته می‌شود قیمت پایه محصول جدیدش کمتر از 24 هزار پوند تعیین شده است.


اما هرگز چنین اتومبیلی را در انگلستان نخواهیم دید، نه؟
هنوز نه، اما تا اینجای کار نیز محبوبیت قابل توجه‌ای برای خود دست و پا کرده است. در حالی که 9000 سفارش برای این اتومبیل در چین ثبت شده، 17000 مورد نیز از نمایندگی‌های سراسر دنیا برای آن به ثبت رسیده است. این سوال مطرح است که آیا بهتر نیست این اتومبیل به سواحل بریتانیا نیز برسد؟ چرا که ژئومتری A به نظر می‌رسد اتومبیل خوبی باشد و گزینه وسوسه‌انگیزی است.
این اتومبیل واقعا هوشمندانه، ساده و به دور از هیاهو طراحی شده و از ضریب درگ پایین 0.237 Cd برخوردار است.  ژئومتری A از جزییات مرتب و شسته‌و‌رفته‌ای بهره می‌برد که که هنگام نیاز ظاهر می‌شوند، درست مانند دستگیره‌های در همرنگ و هم سطح بدنه که هنگام باز شدن قفل اتومبیل از جای خود خارج می‌شوند.
در داخل این اتومبیل الکتریکی سقف شیشه‌ای پانورامیک بزرگی تعبیه شده و یک نمایشگر کوچک که پشت فرمان قرار گرفته که طراحی آن شبیه به نمونه‌های به‌کاررفته در اتومبیل‌های مفهومی است. یک صفحه لمسی در کنسول مرکزی این اتومبیل جای گرفته و در میانه داشبورد یک صفحه‌نمایش جمع‌شونده قرار دارد.  
همچنین برای ساخت قسمت‌هایی از تزیینات و پوشش‌های داخلی این ژئومتری از مواد دوست‌‌دار محیط زیست استفاده شده تا حسن نیت خود را نسبت به مسائل زیست محیطی بیش از پیش اثبات کند.


چند دوربین و سنسور در این اتومبیل وجود دارد؟
3 رادار امواج میلی‌متری، 6 دوربین و 12 رادار اولتراسونیک. ژئومتری مدعی است که این اتومبیل در کلاس خود یکی از بهترین ویژگی‌های هوشمند را دارد. سیستم هشدار برخورد از عقب و مقاومت وزن روی سقف که فراتر از استانداردهای یورو انکپ است.
فاصله دو محور ژئومتری A فقط کمی از تسلا مدل 3 کوتاه‌تر است اما وزن آن به میزان قابل توجه‌ای کم‌تر است.  بر اساس اطلاعات منتشر شده وزن ژوئومتری A 1,650 کیلوگرم است.


بسیار خب، آیا اتومبیل سریعی است؟ راجع به سرعتش بگو.
چندان سریع نیست. مجموعه باتری‌های این اتومبیل قدرتی معادل 161 اسب بخار  و گشتاور حدود  250 نیوتن‌متری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. به این ترتیب شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن به 8.8 ثانیه زمان نیاز دارد و این در حالی است که تسلا مدل 3 با ظرفیت پیمایش بالا و محور محرک عقب و 270 اسب بخار قدرت فقط به 5.4 ثانیه زمان نیاز دارد تا سرعت خود را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعت آن کمی بیش از 100 کیلومتر بر ساعت است بنابراین این ژئومتری به دنبال ثبت رکورد در نوربرگ‌رینگ نیست.


حس سواری آن چگونه است؟
ما در مرکز تحقیق و توسعه عظیم جیلی تنها اجازه داشتیم تجربه کوتاه‌ای از سواری آن به‌دست آوریم که مسیر حرکت ما شامل دو خط مستقیم و طولانی بود. شتاب‌گیری آن در ابتدای حرکت خود بود، سرعت حرکتش قابل قبول بود و به طرز مناسبی قادر به کم کردن سرعت بود. ویژگی خاصی وجود در آن وجود نداشت اما متوجه اشکال اساسی نیز نشدیم.
سفتی فرمان حس مناسبی دارد و یک حالت اسپرت نیز برای آن در نظر گرفته‌اند که هم فرمان هم پدال گاز را اندکی سفت‌تر می‌کند اما تفاوت ایجاد شده بسیار جزئی است. در سرعت‌های بالاتر اغلب سواری نرم و راحتی را ارائه می‌کرد.
ویژگی اصلی که می‌توان سواری این ژئومتری را با آن توصیف کرد آن است که حسی مناسب سگمنت خودش عرضه می‌کند. برای اتومبیل‌هایی در این رده که اغلب  برای جاده‌های حاشیه شهر و مسیرهای داخل مرکز شهر با ترافیک سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاملا مناسب به نظر می‌رسد. به علاوه در مقایسه با نیسان لیف بسیار بهتر می‌نمود.


چقدر می‌توان با یک شارژ کامل آن پیمود؟
ژئومتری بر اساس سیکل NEDC قدیمی قدرت پیمایش این اتومبیل را حدود 400 کیلومتر برای باتری‌های استاندارد و تقریبا 480 کیلومتر برای بسته با پیمایش‌ بالاتر محاسبه کرده است که به هر ترتیب برای یک اتومبیل شهری در این کلاس بیش از مقدار لازم است.


آیا اهمیتی دارد؟
فکر می‌کنم بله. واقعا راحت است، طراحی ساده و جذابی دارد و اگر چه در عملکرد و سرعت با رقیب آمریکایی‌اش برابری نمی‌کند اما برای بازار هدف خود گزینه مناسبی خواهد بود.
رئیس جیلی می‌گوید که این شرکت برنامه‌ای برای تولید مدل‌های بسیار قدرت‌مند و سریع ندارد اما به مرور زمان سرعت محصولاتشان افزایش پیدا خواهد کرد.


بسیار خب. آخرین موضوعی که ذهنم را درگیر کرده: چرا اسم آن را A گذاشته‌اند؟
A از نام انگلیسی ارشمیدس (Archimedes) گرفته شده است؛ "پدر علم ریاضی فیزیک".

نظر دهید


در همین زمینه