شبکه‌های اجتماعی

شباهت تسلا به بزرگان دنیای فناوری

پیش‌بینی «وال استریت» از پایان پیشرانه‌های درون‌سوز

گوگل و فیس‌بوک امروزه عملا در سگمنت خود، بی‌رقیب و انحصاری شده‌اند. در حالی که آمازون همچنان برای تثبیت جایگاه خود در میان انبوه فروشگاه‌های آنلاین در سراسر جهان تقلا می‌کند. از آن سو، شرکت تسلا موتورز آمریکا اکنون به عنوان پرچم‌دار سازنده خودرو‌های الکتریکی در جهان شناخته می‌شود. تسلا مشخصا در حال تسخیر بازار الکتریکی‌ها است و چندان بعید نیست روزی فرا رسد که این کمپانی، به بزرگ‌ترین فروشنده خودرو در دنیا بدل شود. حداقل چیزی که به نظر می‌رسد، پشت سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری تسلا در بخش فروش و بازاریابی فکر و نبوغ زیادی خوابیده است و همین مقدار پول، در حال حاضر در مقایسه با بودجه فورد و جنرال موتورز در بخش فروش، به مراتب هنگفت‌تر است.


مدیران ارشد تسلا بر این باور هستند که جهان به زودی مجبور به جایگزینی وسایل نقلیه برقی با انواع سوختی خواهد شد. اگر پیشرفت تکنولوژی هم باعث آن نشود، نجات زمین از مرگ محیط زیست، انسان‌ را وادار به انتخاب خودروهای الکتریکی می‌کند. این چندان هم موضوع پیچیده و غیرقابل درکی نیست. تغییرات جوی و آب و هوایی در یک قرن اخیر، ناشی از صنعتی شدن بشر است. پس بیایید بپذیریم که به زودی باید خودرو‌هایی پاک و بدون آلایندگی را در تیراژی انبوه به دست مردم برسانیم و وجود شبکه‌های سوخت‌رسانی که سوخت آن‌ها فسیلی نباشد، امری ضروری به نظر می‌آید.
فقط تصور کنید که یک شبه این اتفاق رنگ حقیقت به خود بگیرد. آن گاه چه فاجعه‌ای در انتظار غول‌های خودروسازی است؟ کمپانی‌های بزرگ با تولیدات سنتی از جمله جنرال‌موتورز، فولکس‌واگن و زیرمجموعه‌هایش، گروه رنو نیسان، گروه پژو سیتروئن، تویوتا، فورد و شاید برند‌های کوچک‌تری همچون جگوار لندروور، آستون مارتین و جیلی و ولوو ناگهان با صد‌ها هزار خودرو‌ تولیدشده غیرقابل استفاده، مواجه خواهند شد. این اتفاق تنها در صورتی می‌افتد که قانون ممنوع بودن تولید اتومبیل سوخت فسیلی، به صورت یک شبه و با قاطعیت سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست و همکاری کامل دولت‌ها ظرف حداکثر دو سال آینده تصویب شود. با این حال در 2020 و با شروع دهه جدید، جنرال‌موتورز حداقل یک تا سه مدل خودرو الکتریکی کاملا جدید در سبد محصولات خود خواهد داشت. فورد هم محصول جدیدی در یک کلاس بالاتر از بولت معرفی می‌کند و نسخه‌های پلاگ‌این از پیکاپ‌ها و موستانگ دوست داشتنی‌اش را نیز تجاری‌سازی خواهد کرد.
از سوی دیگر فولکس‌واگن نیز برای پوشاندن رسوایی دیزل‌گیت، دست به طراحی موتور‌های پیشرفته و پاک می‌زند و پورشه هم از همین الان، در حال تدارک اتومبیلی برای حمله به تسلا مدل S است. جگوار بریتانیایی هم که این روز‌ها با رونمایی‌‌های جنجالی از محصولات برقی‌اش در صدر خبر‌ها قرار دارد، برنامه عرضه شاسی‌بلندی تمام‌الکتریکی را برای رقابت با تسلا مدل X در سر دارد. بنا به گزارش‌های رسیده، تویوتا، هیوندای و کیا نیز به صورت مشترک در حال آزمایش بر روی پیشرانه‌های هیدروژنی و سوخت سلولی هستند که پیش از این GM و هوندا، تحقیقات زیادی بر روی آن‌ها انجام داده‌اند. خودروسازان چینی هم که پیش از همه با علاقه فراوان، واحد‌های تحقیق و توسعه خود را در زمینه ساخت پیشرانه الکتریکی به راه انداختند و از دل آن‌ها، استارتاپ‌های گوناگونی بیرون آمد.
البته کارشاسان این نکته را از ذهن دور نکرده‌اند که سود کثیف خودروسازان از ساخت پیکاپ‌ها و SUV‌های بزرگ با پیشرانه‌های حجیم، مبلغی خارج از تصور است. اگرچه که میل بازار، به خصوص در کلان‌شهر‌ها و پایتخت‌ها به سمت استفاده از وسایل نقلیه کوچک و کم مصرف می‌رود، اما راضی کردن خودروساز، به نادیده گرفتن درآمد حاصل از فروش خودرو‌های لوکس و مجبور ساختن طرفداران سنتی خودرو‌های بزرگ، به استفاده از الکتریسیته به جای بنزین امری دشوار است.
اما آیا با وقوع انقلاب EV، تسلا شاه خودروسازی جهان می‌شود؟ به نظر می‌رسد که الکتریکی‌سازی در حال ترویج است اما به واقع، در صنعت خودرو هم به مانند دنیای IT، انحصار به آن معنا وجود ندارد و تمام برندها با همکاری و توزیع عادلانه ثروت و تکنولوژی، به بالا آمدن یکدیگر کمک خواهند کرد. اما قانون طبیعت می‌گوید که اولین‌ها برنده‌اند و با این حساب، احتمالا تسلا هم یکی به مانند گوگل، مایکروسافت، اپل، آمازون و فیس‌بوک خواهد شد.
اکنون تسلا به تزریق سرمایه نیاز دارد. خودروسازان بزرگ همچنان با افزایش فروش و گردش پول مواجه‌اند و به عنوان مثال، شرکت جنرال موتورز در دو سال اخیر رشد درآمدی را ثبت کرد که پس از بحران اقتصادی در سال 2008، هرگز آن را تجربه نکرده بود. ایلان ماسک می‌گوید: بازگشت سرمایه به تسلا زمانی اتفاق می‌افتد که تیراژ تولید مدل 3 به 5000 دستگاه در هفته افزایش یابد. یعنی همین خودرو الکتریکی 35,000 دلاری (که با نصب برخی آپشن‌ها به50,000 دلار هم می‌رسد) می‌تواند خودروساز کوچکی چون تسلا را از مرز ورشکستگی نجات دهد.

نظر دهید


در همین زمینه