شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - شورولت بولت EV
با وابستگی کم‌تر به مواد معدنی ضروری و کم‌یاب


با وجود شایعاتی که اوایل امسال با محوریت توقف تولید شورولت بولت منتشر شده بود، جنرال‌موتورز همچنان به کشف راه‌های جدید برای ساخت خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت متعهد است. این مسئله به یک مشکل جدی برای خودروسازان آمریکایی تبدیل شده و اخیرا گزارش شده بود که فورد روی هر خودروی الکتریکی که می‌فروشد، هزاران دلار ضرر می‌کند.
به خاطر همین مشکلات و البته چالش‌های دیگر بود که هوندا هم به تازگی همکاری خود با جنرال‌موتورز برای ساخت الکتریکی‌های ارزان را متوقف کرد. البته جی‌ام قصد ناامید شدن ندارد و می‌خواهد با کاهش هزینه‌های تولید مدل‌های الکتریکی، بار دیگر شانسش را بیازماید.

برنامه جدید جنرال‌موتورز با همکاری شرکت Niron Magnetics میسر شده است. هدف این برنامه، حذف استفاده از عناصر معدنی گران‌قیمت و کم‌یاب مثل تربیوم، دیسپروزیوم، پرازئوديميم و نئوديميم و جایگزین کردن آن‌ها با عناصر ساخته‌شده توسط فناوری‌های شرکت نایرون است. این عناصر بر اساس نیترید آهن ساخته می‌شوند و ظاهرا عملکرد قابل‌قبولی برای مواد مذکور دارند.

گفته شده که این فناوری اولین و تنها مغناطیس دائم با قدرت متناسب با صنعت خودروسازی را تولید خواهد کرد که عاری از هر گونه ماده کم‌یاب و ضروری است. از آن در ساخت پلتفرم الکتریکی آلتیوم استفاده خواهد شد. مدل‌های متعددی مثل هامر EV یا کادیلاک Lyriq و حتی هوندا پرولوگ از این سازه استفاده می‌کنند.

جنرال‌موتورز انتظار دارد که اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، بتواند راه‌حلی مناسب و دائمی برای هزینه‌های روزافزون خودروهای الکتریکی پیدا کند. فراموش نکنیم که قیمت پایه مدل Equinox EV ۲۰۲۴ قرار بود ۳۰ هزار دلار باشد اما در زمان عرضه به نزدیک ۳۵ هزار دلار افزایش پیدا کرد. فورد F-150 لایتنینگ نیز در ابتدا قرار بود با قیمت پایه کم‌تر از ۴۰ هزار دلار عرضه شود اما اکنون با یک افزایش قیمت ۵۰ درصدی مواجه شده است.

هزینه‌ها فقط بخشی از مشکلات تولیدی امروز خودروسازان آمریکایی است. اعتصاب‌های گسترده اخیر که جنرال‌موتورز در آن به تنهایی صدها میلیون دلار ضرر کرد، قسمت دیگری از این معادله محسوب می‌شود. پیش‌بینی شده که تاثیرات بلندمدت اعتصابات اخیر به میلیاردها دلار برسد و به همین خاطر، افزایش قیمت مدل‌های الکتریکی جنرال‌موتورز اصلا دور از ذهن نیست. کمبود باطری‌های مخصوص خودروهای الکتریکی نیز از چالش‌های دیگری است که جی‌ام با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

با وجود این چالش‌ها، همکاری جی‌ام با شرکتی مثل نایرون نه تنها کاربردی بلکه ضروری هم به نظر می‌رسد. در حال حاضر، ارزن‌ترین مدل الکتریکی جی‌ام همان شورولت بولت EV است که برچسب قیمت پایه ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار روی آن خورده است. نسل دوم این مدل نیز به زودی معرفی خواهد شد و باید دید که جنرال‌موتورز می‌تواند این قیمت نسبتا پایین را نگه دارد یا شاهد افزایش قیمت سنگین این مدل هم خواهیم بود.

نظر دهید